Tandarts Kretzer

Tanderosie

Gaatjes (tandcariës) worden veroorzaakt door bacteriën in de mond. Deze mondbacteriën vormen zuur uit suikers en andere koolhydraten (zoals in bijvoorbeeld pasta, aardappelen en brood). Dit zuur veroorzaakt tandcariës. Tanderosie is slijtage van het tandglazuur door zuren uit eten en drinken of uit de maag. De laatste jaren zijn de voedingsgewoonten ingrijpend veranderd. Zo worden vaker en meer fris- en sportdranken gedronken. Dit heeft tanderosie tot gevolg. Op deze pagina leest u hoe u tanderosie kunt voorkomen.

Wat is erosie?
Tanderosie is het oplossen van het tandglazuur door zuurinwerking. Het is een sluipend proces dat niet gemakkelijk te herkennen is. Daarom is voorkomen van het allergrootste belang. Wanneer tanderosie niet wordt bestreden kunnen zuren het tandglazuur en vervolgens zelfs het blootliggende tandbeen oplossen.

Hoe ziet tanderosie eruit?
Meestal merkt u tanderosie pas op in een vergevorderd stadium. Als u klachten krijgt bij het eten of drinken bijvoorbeeld. Vaak is het tandglazuur dan al verdwenen. Tanderosie zult u pas herkennen als het uiterlijk van de tanden verandert. De voortanden worden korter, dunner en doorschijnender of krijgen rafelige randen. De tanden worden (plaatselijk) steeds geler of de tanden krijgen donkere plekken. Het glazuur wordt namelijk dunner en het onderliggende gele tandbeen schijnt er steeds meer door. In de knobbels van de kiezen kunnen putjes ontstaan. In een later stadium kunnen deze knobbels zelfs helemaal verdwijnen. U kauwt dan op uw tandbeen, wat pijnklachten en gevoeligheid veroorzaakt. Erosie tast de vullingen in tanden en kiezen niet aan. Hierdoor kunnen de vullingen boven het tandoppervlak gaan uitsteken.

Hoe ontstaat tanderosie?
Tanderosie wordt voornamelijk veroorzaakt door zuren uit voedingsmiddelen. Het gaat niet alleen om hoevéél zure producten u eet of drinkt. Hoe vaker u dat doet en hoe langer u de zure producten in uw mond houdt, hoe groter de kans op tanderosie is.
Ook de manier waarop u eet en drinkt is van invloed. Wacht u bijvoorbeeld met doorslikken tot de prik van de drank af is? Of spoelt u de drank voor de smaak door de mond? Hierdoor is het zuur langer in de mond. Ook maagzuur kan een veroorzaker zijn van tanderosie. Door braken en oprispingen komt het maagzuur in de mond. Hoe vaker dit gebeurt, hoe sterker de erosie optreedt. Maagaandoeningen kunnen oprispingen en braken veroorzaken. Maar ook mensen die vanwege hun extreme drang om te vermageren braken (anorexia nervosa) of mensen met extreme eetaanvallen, gevolgd door bewust braken (boulimia nervosa), kunnen veel last van tanderosie hebben.

Speeksel neutraliseert
Speeksel beschermt uw gebit tegen tanderosie. Het neutraliseert de zuren uit voedsel en dranken. Sommige medicijnen of bepaalde ziekten kunnen uw speekselproductie remmen. Dan kunt u extra gevoelig zijn voor erosie.

Boosdoeners
Frisdrank en vruchtensappen
Frisdranken krijgen hun frisse smaak door het toevoegen van fosforzuur (bijvoorbeeld in cola), citroen- of appelzuur (in overige dranken). De zure smaak proeft u niet door de toegevoegde suiker. Suiker onderdrukt wel de zure smaak, maar neutraliseert het zuur niet. Natuurlijk weet u dat de meeste frisdranken slecht zijn voor uw tanden en kiezen. Maar lang niet iedereen weet dat vruchtensappen nóg zuurder zijn. Die zijn dus nóg slechter voor uw gebit. Ook de meeste sport- en mixdranken en de meeste rode en witte wijnen zijn zuur. Bijna alle dranken zijn zuur. Water, koffie (zonder suiker) en gewone thee (zonder suiker) en melk zijn uitzonderingen.

Voedingsmiddelen
Alle zure voedingsmiddelen, hoe gezond ook, kunnen schadelijk zijn voor uw gebit. Vooral voor zuur fruit moet u oppassen. Denk aan citrusvruchten, branen en bessen, appels, druiven, kiwi’s en mango's maar ook aan producten daarvan, zoals jam, appelstrook en vruchtensap). Ook alle levensmiddelen die zijn aangezuurd met bijvoorbeeld azijn- of citroenzuur veroorzaken bij veelvuldig gebruik erosie. Denk bijvoorbeeld aan mayonaise of slasaus. Veel mensen zuigen op vitamine C tabletten in plaats van ze direct door te slikken. Dat kan funest zijn voor de tanden.

Hoe kun je erosie voorkómen?
Om erosie te voorkómen of te beperken kunt u een flink aantal maatregelen treffen:

Voeding
Beperk het gebruik van zure dranken en zuur voedsel. Neem als alternatief zoveel mogelijk water, gewone thee (zonder suiker), dus geen vruchten- of kruidenthee, koffie (zonder suiker) of melk.

Houd zure producten zo kort mogelijk in uw mond. Spoel de drank dus niet rond in uw mond. Zuig ook niet op zuur snoep of andere producten. Beperk het aantal keren dat u eet of drinkt. Gebruik drie maaltijden per dag en daarnaast niet meer dan vier keer iets tussendoor. Eet maximaal een- of tweemaal per dag zuur fruit. Als u bij het eten drinkt, geldt dat als één moment.

Tandenpoetsen
Poets tweemaal per dag uw tanden. Gebuik een zachte tandenborstel en een fluoridetandpasta. Reinig de ruimte tussen uw tanden en kiezen eenmaal per dag met ragers, flossdraad of tandenstokers.

Eet of drink één uur voordat u uw tanden gaat poetsen géén zure producten. Het oppervlak van tanden en kiezen wordt zachter door de inwerking van zuur. Als u direct na het eten of drinken van zuur uw tanden poetst, kunt u de glazuurlaag makkelijk wegpoetsen.